L’Oréal – Mod’s hair

Uitdagingen

  • Onderscheiden van andere kapsalons: in vergelijking met een traditionele kapsalon, verschilt de customer journey van Mod’s hair. De customer journey bestaat onder andere uit heel wat stappen. Toch is het online niet altijd even duidelijk hoe ze zich onderscheiden van een traditioneel kapsalon.
  • Persoonlijke aanpak in de kijker zetten: bij Mod’s hair wordt er enorm gefocust op de persoonlijke aanpak. In alle stappen van de customer journey staat de klant centraal. Aangezien de keuze van een kapper op een heel emotionele en persoonlijke manier gemaakt wordt, is het belangrijk om op voorhand al een band te creëren met de klant. Momenteel wordt dit vooral op sociale media gedaan, wat betekent dat je de kapper al moet kennen om dit te kunnen opzoeken.
  • Sales & naamsbekendheid verhogen: naast de loyale klanten, is het ook belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken en de verkoopcijfers te doen stijgen. Daarom is het onder andere essentieel om online hoog te scoren op SEO, wat momenteel niet altijd het geval is voor heel wat keywords.

Oplossingen

  • Onderscheiden van andere kapsalons: naast de interne doeleinden, werd dezelfde virtuele tour ook gepersonaliseerd voor de kappers zelf voor externe doeleinden. Om ervoor te zorgen dat de verwachtingen meteen correct werden gesteld, werden alle stappen van de customer journey uitgelegd op een visuele manier. Daarnaast werd er ook een Google maps integratie toegevoegd aan de 3-DEE interactieve tour, zodat de interactieve tourbezoekers meteen kunnen zien hoe ze er moeten geraken.
  • Persoonlijke aanpak in de kijker zetten: om de persoonlijke aanpak extra in de kijker te zetten, werden er heel wat features ingezet. Zo werden er onder andere how-to video’s geïmplementeerd, het team werd in de kijker gezet, reviews en realisaties van andere klanten werden mee in de interactieve tour geïmplementeerd en leuke weetjes werden ook meegedeeld.
  • Sales & naamsbekendheid verhogen: hoe interactiever de 3-DEE tour is hoe langer het bekeken wordt. Daarom werden er heel wat interactieve features geïmplementeerd in de virtuele tour. Daarnaast werd de interactieve tour ook geïntegreerd op de website wat ervoor zorgt dat websitebezoekers langer blijven en dat de SEO ook geoptimaliseerd wordt. Tenslotte werd er ook op verschillende manieren in de kijker gezet om een afspraak te maken, wat samen met de features die de persoonlijke aanpak in de kijker zetten, de drempel verlaagd om een afspraak te maken.

Uitdagingen

  • Procedures uitleggen en visualiseren: de kapsalons die L’Oréal professional haircare producten verkopen, volgen een bepaalde journey. Momenteel wordt alles uitgelegd aan de hand van beelden en tekst, maar spreekt niet altijd tot de verbeelding.
  • Andere salons inspireren: L’Oréal heeft heel wat (luxe)kapsalons op de teller staan. Om steeds actueel te blijven en de kapsalons te inspireren, probeert het team van L’Oréal langs te gaan bij bepaalde kapsalons met andere kappers. Aangezien dit heel tijdsintensief is, wordt dit in beperkte mate gedaan, waardoor het niet altijd gemakkelijk is om elkaar te inspireren.
  • Onboarding van nieuwe teamleden: naast de kappers, is het ook voor de teamleden van L’Oréal zelf belangrijk om te weten hoe de verschillende producten van L’Oréal in de kijker worden gezet, welke verschillende kapsalonconcepten er momenteel zijn, welke procedures er gevolgd worden enz. Ook hier voor gaan de personeelsleden vaak langs bij de kappers zelf, maar toch is het niet altijd gemakkelijk om zich soms alles visueel te kunnen herinneren.

Oplossingen

  • Procedures uitleggen en visualiseren: de 3-DEE interactieve tour zorgt ervoor dat iedereen 24/7 de locatie kan bekijken op elk mobiel toestel. Om de verschillende procedures visueel te kunnen weergeven werden er video’s en labels met tekst geïmplementeerd. Op deze manier wordt de customer journey op een visueel en gebruiksvriendelijkere manier in kaart gebracht.
  • Andere salons inspireren: aangezien iedereen met de link de 3-DEE interactieve tour kan bekijken, kunnen kappers veel meer kapsalons bekijken dan als ze dit fysiek zouden doen. Bovendien kunnen ze zo veel meer inspiratie opdoen en dit op hun eigen manier implementeren.
  • Onboarding van nieuwe teamleden: wanneer er nieuwe teamleden bij L’Oréal starten kunnen ze dankzij de interactieve tours op een snellere manier onboard worden. Zo kunnen ze alle procedures en concepten op een visuele manier ontdekken, maar ook de verschillende kappers alvast leren kennen dankzij de introductievideo en de persoonlijke weetjes over de kappers die worden meegedeeld. Wanneer ze een kapper fysiek gaan bezoeken kunnen ze op die manier gemakkelijker hun bezoek voorbereiden, maar zich na het bezoek ook eenvoudiger herinneren hoe alles eruitzag of hoe alles werd gedaan.

Are you next?
Let's talk!