3 manieren om de online visibiliteit van je bedrijf te boosten – deel 3: Google

Wanneer je een aankoop overweegt, is de eerste plek die je ten raden gaat ongetwijfeld Google. Maar wist je dat de ranking die Google je geeft een belangrijke invloed heeft op je click-through-rate (afgekort als CTR). Het eerste resultaat heeft een CTR van 28,8%, de tweede 15% en de derde 11%. Als je het 10de resultaat bent, heb je nog maar een CTR van 2,8% (!) volgens de Search Engin Journal. Dat is 10 keer minder kans dan het eerste zoekresultaat. Hoogtijd dus om er voor te zorgen dat je als hotel minstens in de top 3 belandt.

  1. Google My Business
    Hoewel 64% van de consumenten Google My Business gebruiken om de contactgegevens van bedrijven te zoeken en 16% van de GMB meer dan 100 calls per maand krijgen, wordt Google My Business nog altijd niet door elk bedrijf gebruikt. Aangezien het ook nog bijdraagt tot je online visibiliteit, is het een gemiste kans om hier geen gebruik van te maken

Google My Business biedt je de mogelijkheid om je bedrijfslocatie op Google Maps en in de lokale zoekresultaten op te nemen. Daarnaast zorgt het ervoor dat je belangrijke informatie over je hotel kan weergeven zoals de openings-/sluitingsuren, contactgegevens en een link naar je website.

Naast het feit dat je deze informatie kan overzichtelijk kan weergeven, boost het ook je online visibiliteit doordat je ook gevonden kan worden als iemand in Google ‘hotels in mijn buurt’ of ‘hotels in X’ zoekt. 

Heb je al een Google My Business account, bekijk dan zeker dat je informatie en openingsuren actueel zijn, maar ook dat je foto’s en video’s hebt toegevoegd. Daarnaast is het ook belangrijk om reviews te verzamelen. Probeer na het vertrek van je hotelgasten dan ook om ze aan te moedigen om een beoordeling achter te laten op Google en beloon hen bijvoorbeeld met een korting op hun volgende verblijf.

Samen met je Google My Business account krijg je ook de mogelijkheid om de verschillende resultaten te analyseren. Vergeet zeker niet om hier ook gebruik van te maken. Zo kan je onder andere zien welke zoekopdrachten je klanten gebruikten om je bedrijfsprofiel te vinden of hoe je foto’s presteren in vergelijking met andere profielen in dezelfde categorie.

Nog niet overtuigd? Bekijk dan zeker dit artikel met de voordelen van Google My Business!

  1. Google Maps
    Net zoals Google My Business helpt Google Maps je potentiële klant om je te vinden. Dankzij de foto’s kan je potentiële klant bovendien ook de sfeer opsnuiven in je hotel en zo getriggert worden om bij jou te boeken. Daarnaast geeft het ook een weergave van de activiteiten, restaurants en andere faciliteiten in de buurt. Wil je je Google maps net dat tikkeltje extra geven? Dan kies je best voor 3DEE virtuele tours. Want dankzij de 3DEE virtuele tours kunnen je (potentiële) klanten ook op Google Maps de binnenkant van je hotel exploreren!

  2. SEO
    Vooraleer we tips geven over hoe je je de SEO kan boosten, is het belangrijk om te begrijpen wat dit precies is. SEO staat voor Search Engine Optimization en refereert simpelweg naar de verschillende technieken die gebruikt worden om te beslissen op welke plaats je gerankt wordt in de zoekmachines. Meer specifiek is het de bedoeling van zoekmachines om je zoektocht te vergemakkelijken en je de juiste informatie te verschaffen zonder dat je honderden websites moet afgaan.

Hoewel Google heel veel verschillende elementen in overweging neemt om je op een bepaalde plaats te ranken, speelt het toch in je voordeel om zo hoog mogelijk te ranken en de volgende tips & tricks te overwegen om je SEO te boosten.

  1. Meta titels en beschrijvingen: gebruik voldoende titels op je website. Dit zorgt er voor dat het voor je websitebezoeker gemakkelijk is om te navigeren en de informatie die hij/zij zoekt te vinden. Daarnaast boost het ook je SEO, omdat het voor de zoekmachine duidelijk is waar de pagina of de alinea in je website over gaat.
  2. Foto’s & video’s: naast tekst, kunnen zoekmachines ook foto’s en video’s herkennen. In plaats van je foto’s een algemene naam te geven zoals “image 12” kan je ze daarom best zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Voor je hotel kan dit bijvoorbeeld zijn “Hotel x – slaapkamer y met zicht op zee in stad Z” Zorg bij de beschrijving vooral dat de zoektermen die je gasten zoeken aan bod komen. Om je hierbij te helpen, kan je best de analytics van Google My Business onder de loep nemen om deze zoektermen te kunnen gebruiken in de beschrijving.
  3. Bloggen: hoe meer informatie er op je website is, hoe groter de kans dat je de juiste mensen aantrekt. Door middel van blogs kan je enerzijds aantonen dat je een expert bent in je vakgebied, maar ook mensen aantrekken die bepaalde informatie zoeken. Bijvoorbeeld als een communicatiebureau opzoek is naar de nieuwste trends van 2022 kan het dankzij onze blog post over de nieuwe marketing trends van 2022 ook op onze website pagina terechtkomen en aanbieden aan hun klanten. Terwijl we dit uiteraard in de gewone tekst op onze website niet hebben vermeld.
  4. Bounce rate: hoelanger je websitebezoekers op je website blijven, hoe interessanter ze de inhoud vinden (of dat is toch de logica van de zoekmachines). Daarom is het enerzijds belangrijk om de inhoud van je website zo relevant mogelijk te maken en er voor te zorgen dat het duidelijk is voor je websitebezoekers (bijvoorbeeld niet enkel vakjargon gebruiken). Daarnaast kan je dit ook optimaliseren door gebruik te maken van video’s en foto’s, maar ook door een virtuele tour van je hotel te plaatsen op je website. De virtuele tour van je hotel duurt best wel lang om te bekijken, waardoor je websitebezoekers sowieso langer zullen blijven. Bovendien is het ook interactief, origineel en gemakkelijk om te delen, waardoor ze dit sneller met hun vrienden, familie, collega’s en kennissen zullen delen.
  5. Snelheid: helaas hebben mensen tijd te kort en geen geduld. Als ze op een website komen die niet meteen laadt, zullen de website dit verlaten. Hierdoor mis je enerzijds de kans om hen te converteren tot sales, maar verhoog je ook de bounce rate. Daarom is het essentieel om een website te hebben die snel laadt!
  6. Responsive: de staat waarin je website ook op mobiele toestellen wordt weergegeven is net zoals de snelheid essentieel voor je bounce rate. Als de foto’s geknipt worden of de tekst in stukken wordt getoond om je websitetemplate niet voorzien is voor mobiele toestellen, heb je dringend nood aan een nieuwe template. Daarnaast heeft de mate van responsiveness ook een invloed op de klantenbeleving die in grote mate wordt aangetast.

Bronnen:

https://www.wordstream.com/blog/ws/2020/06/08/what-is-google-my-business

https://localiq.com/blog/google-my-business-benefits/

https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-seo

https://www.criton.com/news-hub/6-ways-hotels-can-boost-their-visibility-online-and-win-direct-bookings/

https://1-grid.com/blogs/business/ten-easy-ways-to-increase-your-online-visibility/

https://www.responsify.com/increase-online-visibility-in-your-niche/

We use cookies to give you the best experience.