7 manieren om de online visibiliteit van je bedrijf te boosten – deel 2: Sociale media

Om ervoor te zorgen dat de verkopen en je marktaandeel toenemen, is het ook belangrijk om actief te zijn op social media. Zowel in de awareness fase waarbij je mensen inspireert om je product of dienst te kopen als in de consideration fase waarbij ze kiezen met welk bedrijf ze nu uiteindelijk gaan samenwerken of bij welk bedrijf ze het product zullen aanschaffen, speelt social media een belangrijk rol.

Laten we beginnen bij het begin: de awareness fase. In deze fase moet je het bestaan van je bedrijf communiceren en in de kijker zetten. In deze fase is het niet noodzakelijk om te verkopen, maar vooral om de mensen te inspireren en te laten zien wat je allemaal kan aanbieden. Op social media zou je dus enerzijds foto’s kunnen posten, maar ook reels of video’s kunnen maken van de verschillende faciliteiten, producten en/of diensten die je aanbiedt. Daarnaast kan je ook een virtuele tour gebruiken om te tonen wat de verschillende faciliteiten, producten en diensten zijn. Bovendien kan je ook nog extra informatie of uitleg toevoegen dankzij de labels. 

Na de awareness fase is de consideration fase ook belangrijk. Het kan zijn dat je (potentiële) klant via een andere manier geprikkeld is geraakt om jouw product of dienst aan te kopen. Bijvoorbeeld door een online beoordeling of door een collega die vol lof over zijn/haar ervaring heeft verteld. Toch is het belangrijk dat in de consideration fase jouw bedrijf top of mind wordt of op z’n minst een optie om aan te schaffen. Naast het feit dat de meesten hun zoektocht op Google starten, zullen de meeste mensen ook nog extra informatie zoeken op je social mediapagina of website. Het is daarom belangrijk dat je social mediapagina eruit springt. Hoe? Bekijk dan zeker de volgende tips:

  1. Inactief social media-account
    Heb je een Instagram account, maar heb je hier al meer dan een jaar niet meer op gepost. Overweeg dan om dit account te verwijderen of om het nieuw leven in te blazen. Bekijk ook of jouw doelgroep actief is op dit kanaal. Niet elk kanaal is even relevant voor je bedrijf.
  2. Format
    Zorg ervoor dat je content aantrekkelijk is en de mensen inspireert. Let daarop op dat je mooie foto’s posts, maar ook dat je verschillende formats hebt. Zo kan je zowel video’s, panorama’s als foto’s posten. Als je je virtuele tour laat maken door 3DEE krijg je naast de virtuele tour ook een video van de virtuele tour, panorama’s en foto’s die je ook kan gebruiken op je social media!

  3. Retargetting & paid advertising
    Soms gebeurt het dat mensen toevallig in contact komen met je social media-account, maar niet direct de intentie hebben om nu je product of dienst aan te kopen. Toch zijn het geen verloren klanten. Op Facebook en Instagram kan je met paid advertising bepaalde mensen gaan targetten die bijvoorbeeld op je social mediapagina zijn geweest om ze er aan te herinneren dat je bestaat. Dankzij de chatfunctie op de 3DEE virtuele tours kan je bovendien ook iedereen die een bericht heeft gestuurd ook retargetten, waardoor je geen enkele lead verliest!

  4. Content
    Wanneer je content maakt op sociale media, moet je altijd rekening houden dat je die niet voor jezelf maakt maar voor je volgers. Daarom is het belangrijk dat de content niet enkel sales focused is, maar ook andere communicatie bevat. Een goede instagrampagina is bevat een balans van: entertainment, educatieve, inspirerende en convertion content. Hou de 80/20 regel in je achterhoofd, maar neem het wel met een korreltje zout, wat betekent dat 20% van je posts over je sales zelf moeten gaan en 80% een andere communicatie zou moeten bevatten zoals weetjes, events, personeel, reviews, enz. 
  5. Interageer met je volgers
    Je maakt de content voor je volgers, dus zorg ervoor dat je met je volgers interageert en een echte community creëert. Doordat je zo met hen communiceert, verlaag je de drempel om je te contacteren of bij jou te boeken!

  6. Cross media
    Wanneer je een Instagram post creëert kan je dit ook op Facebook posten of van dezelfde post ook een story maken. Probeer zoveel mogelijk content te hergebruiken en te posten op verschillende kanalen, want op hoe meer platformen je communiceert en in hoe meer verschillende vormen je je boodschap meedeelt, hoe groter de kans dat mensen je boodschap zullen herinneren en bij jou zullen kopen.

  7. Analyseer je resultaten
    Er is niets zo vervelend als een post waar je uren tijd en energie in hebt gestoken en dat uiteindelijk maar 3 likes krijgt. Analyseer daarom de verschillende resultaten. Hoeveel mensen heb je met deze post bereikt? Was het wel het juiste uur om te posten? Was de boodschap wel duidelijk? Misschien was de boodschap niet duidelijk of was het visueel niet aantrekkelijk. Hoe vaker jij je resultaten gaat analyseren, hoe beter je conversie gaat worden. Dit is ook heel belangrijk bij paid advertising. Als je ziet dat je bijvoorbeeld op €150 per lead zit, is dit misschien wel te hoog en tijd om de campagne te deactiveren en een nieuwe campagne te bedenken.
We use cookies to give you the best experience.