6 challenges die hotels tegenkomen en hoe je ze kan oplossen

De reisindustrie is wereldwijd ongeveer 1,6 biljoen dollar waard en goed voor een tiende van het BBP van de wereld, waardoor het een grote en belangrijke industrie is. Niet alleen zorgt het voor veel werkgelegenheid, maar het is ook de plek om uit te rusten, events te houden of meetings en congressen te organiseren. Net zoals alle markten is ook de hotelindustrie in 2021 wel wat challenges tegengekomen. Tijd dus om ze te minimaliseren en op te lossen!

1. Klantenbeleving
De klanten hebben steeds hogere verwachtingen van hotels en willen steeds vaker waar voor hun geld krijgen. Door de Coronacrisis hebben de mensen steeds vaker schrik gekregen om te reizen.

Oplossing: zorg ervoor dat je de klantenbeleving van je klanten optimaliseert en hen aantoont dat het in jouw hotel wel veilig en er wel coronaproof aan toe gaat – uiteraard als je effectief mag reizen in dit land – Daarnaast kan een virtuele tour ook wel helpen, doordat iedereen gemakkelijk je hele hotel in detail kan ontdekken. Dankzij labels kan je gemakkelijk informatie over het hotel toevoegen en de chatfunctie zorgt ervoor dat je (potentiële) klanten op een laagdremplige manier vragen kunnen stellen.

 

2. Onzekerheden voor events door Corona
De Coronamaatregelen veranderen redelijk snel, waardoor je als hoteleigenaar ook heel snel moet kunnen schakelen. Wanneer we eindelijk terug events mogen organiseren, moeten we snel een locatie zoeken en verschillende locaties bezoeken. Doordat verschillende personen mee moeten beslissen en de agenda’s niet altijd overeenkomen, neemt het proces best wat tijd in beslag.

Oplossing: doordat virtuele tours zo gedetailleerd zijn, kan iedereen van achter zijn computer, tablet of smartphone de volledige virtuele tour bekijken en delen met de anderen die ook meebeslissen. Op die manier hoeven niet alle beslissingsnemers fysiek aanwezig zijn om het event bij jou te laten doorgaan.

 

3. Concurrenten
De Coronacrisis in 2021 heeft ervoor gezorgd dat verschillende kleinere hoteleigenaars hun zaak hebben moeten sluiten, maar toch blijft er steeds een groot aantal concurrenten. Zo zijn er wereldwijd meer dan 700.000 hotels volgens Condorferries.

Oplossing: in een markt zovele concurrentie is, is het belangrijk om je te onderscheiden en te focussen op de zaken waar je een verschil in kan maken. Zo is het enerzijds belangrijk dat je gaat digitaliseren en zoveel mogelijk taken gaat automatiseren, maar wel personaliseren. Een virtuele tour kan je hierbij helpen, omdat je op een persoonlijke manier de klantenbeleving optimaliseert en ervoor zorgt dat je als klant alles kan bekijken, zonder dat je je moet verplaatsen. Daarnaast kan je via de Google maps integratie ook je online visibiliteit boosten en zal je SEO ook geoptimaliseerd worden, doordat je websitebezoekers langer op je website zullen blijven.

 

4. Reviews & Mond-tot-Mond reclame
Reviews en mond-tot-mond reclame kunnen zowel in de awareness fase als consideration fase een verschil maken. Ongeacht of de hotelgast een positieve of negatieve ervaring heeft gehad in het hotel, zal hij/zij dit communiceren met zijn/haar intieme kring. Een negatieve review wordt niet meteen online gezet, maar volgens Market Connections Inc gemiddeld mondeling gedeeld met 9-15 mensen. Wanneer iemand in de consideration fase een hotel overweegt gaat ook hij/zij de online reviews bekijken. 85% gaf aan dat ze van gedachte veranderde na het lezen van een negatieve review. Waardoor het essentieel wordt om online positieve reviews te hebben.

Oplossing: De mond-tot-mond reclame wordt bepaald door de ervaring in het hotel, maar ook door de verwachtingen die worden gecreëerd. Wanneer je als hotelgast een lift verwacht, maar een geen lift aanwezig is in het hotel, zal je hoogstwaarschijnlijk gefrustreerd zijn. Om dit te voorkomen is het belangrijk om transparant te communiceren met je hotelgast. Zorg ervoor dat de gast weet wat hem/haar te verwachten staat, door bijvoorbeeld een virtuele tour te maken van je hotel. Op die manier kan de hotelgast alles bekijken en zien dat er bijvoorbeeld geen lift aanwezig is in het hotel of dat het ontbijt niet is inbegrepen in de prijs. Door middel van labels kan je informatie toevoegen over het hotel en dankzij call-to-actions of pop-up advertenties kan je ook bepaalde activiteiten in je hotel communiceren en al laten pre-boeken.

 

5. Lage(re) bezettingsgraad
De ideale bezettingsgraad is afhankelijk van hotel tot hotel, maar gemiddeld schommelt dit tussen de 70-95%. Toch lag het in België rond de 33% in augustus 2021.

Oplossing: hoewel het als hoteleigenaar misschien lijkt dat je niets kan doen aan het Coronavirus is niets minder waar. Het is namelijk je kans om in te zetten op digitale en online communicatie en visibiliteit en jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Enerzijds is het dus belangrijk dat je de tips volgt die worden gegeven in de blog om je online visibiliteit te verhogen als hotel in deze blog. Maar anderzijds is het ook belangrijk om je hotelgasten een veilig gevoel te geven en te blijven communiceren. Zorg er dus voor dat je actief op sociale media communiceert en een persoonlijke band creëert.

 

6. Personeel aanwerven en behouden
Het jaarlijkse personeelsverloop bedraagt 73,8%. Dat betekent dat je elke keer opnieuw personeel moet zoeken, aanwerven en opleiden.

Oplossing: zorg ervoor dat je personeel op voorhand weet wat hen te wachten staat en dat je hen helpt om het werk te verlichten. In plaats van verschillende rondleidingen te geven voor een eventplanner, kan je hen doormiddel van een virtuele tour ook al een preview geven en er zo voor zorgen dat enkel de echt geïnteresseerde leads langskomen. Daarnaast kunnen zij ook dingen meten in de virtuele tour waardoor ze zich niet meer fysiek moeten verplaatsen. Tenslotte kan je dit ook tijdens de onboarding gebruiken om het juiste personeel aan te nemen en ook voor de werkmannen kan dit handig zijn om al een eerste prijsofferte op te maken of tijdens de werken na te gaan waar ze exact moeten zijn.

We use cookies to give you the best experience.