5 marketingtrends in 2022 die je niet mag missen!

Podcasts
Volgens HubSpot zijn podcasts een absolute marketingtrend om te volgen in 2022. Niet alleen helpen ze bedrijven om hun doelgroep te bereiken, maar boosten ze ook je marketing. Hoe? Doordat er veel minder bedrijven podcasts maken en je dus veel minder concurrentie hebt in tegenstelling tot sociale media platformen. Zo zijn er meer dan 80 miljoen Facebookpagina’s terwijl er maar 70K podcasts zijn. Hierdoor zorgen ze ervoor dat je veel meer mensen kan bereiken. Daarnaast helpen ze je ook om een community op te richten.

Chatbots & virtuele assistenten
Wanneer je (potentiële) klant een vraag stelt, verwacht 67% een antwoord binnen de 10 minuten. Om ervoor te zorgen de klantenbeleving wordt ingelost, zonder dat het je meer geld kost kan je best kiezen voor chatbots of virtuele assistenten die de klant al kunnen verder helpen en die ervoor zorgen dat je personeel minder tijd verliest door eerst de vraag te lezen en dan te moeten doorverwijzen naar de juiste collega. Daarbovenop zorgen chatbots ervoor dat de klant op een interactieve manier gepersonaliseerde informatie ontvangt, wat de klantenbeleving optimaliseert. Wanneer klanten tevreden zijn, zijn ze meer geneigd om nog eens te consumeren.

Blogs
Blogs passé? Nee hoor, ze zijn terug helemaal in! Niet alleen zorgen ze ervoor dat je een groot aantal mensen kan bereiken, maar het helpt je ook om aan te tonen dat je een expert bent in je vakgebied. Daarnaast optimaliseren ze je SEO aangezien mensen je via meerdere zoektermen kunnen vinden, maar ook omdat mensen langer op je website blijven om het te lezen. Nood aan inspiratie? Maak een podcast en schrijf dit daarna uit als blogpost. Als je dit ook nog eens deelt op je sociale media, heb je drie keer dezelfde boodschap gecommuniceerd op drie verschillende manieren!

Klantenbeleving
Klanten kopen geen product of dienst meer, ze kopen ook de hele beleving. Volgens Oberlo is het zelf zo dat 79% van de mensen beoordelingen van anderen vertrouwen. Dit betekent dat je enerzijds moet inzetten op de klantenbeleving om ervoor te zorgen dat ze tevreden zijn van de dienst of het product. Om de klantenbeleving te verbeteren, kan je er best voor zorgen dat je online visibiliteit wordt geboost en dat je 24/7 open bent, bijvoorbeeld door 3DEE virtuele tours aan te bieden op je website.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Naast de klantenbeleving vinden klanten het ook belangrijk dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen en zo hun steentje bijdragen om de maatschappij en het milieu te verbeteren. Enerzijds wil een bedrijf winst maken, maar daarnaast is het ook belangrijk dat organisaties ook rekening houden met de manier dat ze ondernemen, hun personeelsleden en het milieu ook verbeteren. Enkele voorbeelden van MVO zijn zo ecologisch mogelijk proberen te ondernemen door bijvoorbeeld je vloot te elektrificeren, transparant te communiceren met de personeelsleden en hen een kans geven om zich te ontwikkelen, diversiteit ondersteunen enz.

 

Bronnen:

We use cookies to give you the best experience.