Wat zijn virtuele tours?

3DEE virtual tours - about us - virtual tour Hotel Ter Elst

Door verschillende panoramische beelden aan elkaar te plakken, wordt een virtuele tour gemaakt. Meer specifiek wordt er gebruik gemaakt van een camera die op verschillende standpunten in een ruimte wordt geplaatst, waarop de camera rond haar eigen as draait en vervolgens een 360 graden beeld creëert.

Net zoals in vele markten is ook in de markt van de virtuele tours de kwaliteit afhankelijk van het gekozen materiaal. Naast een invloed op de kwaliteit van de virtuele tour, heeft de gekozen camera ook een effect op de mogelijkheden die de virtuele tour kan bieden.

Twee soorten virtuele tours

Eigenlijk kan je virtuele tours indelen in twee grote categorieën. De eerste categorie wordt in feite de basic tour genoemd. Dit houdt in dat je van de ene ruimte naar de andere ruimte kan navigeren, zonder echt te kunnen “wandelen” door het pand en zonder echt een ruimtelijk inzicht te verkrijgen. Ter illustratie, stel dat je een virtuele tour van het appartement bekijkt dan zou je van de badkamer naar de slaapkamer kunnen gaan, zonder eigenlijk te weten naast welke andere kamer het ook gelegen is. Bovendien kan je meestal ook maar op twee standpunten staan, terwijl je bij de gevorderdere virtuele tours wel een ruimtelijk inzicht hebt en op meerdere plaatsen kan staan.

De tweede categorie bevat de mogelijkheid om wel degelijk een ruimtelijk inzicht te hebben dankzij het poppenhuis en het vloerplan. Daarnaast is het ook mogelijk om extra informatie toe te voegen aan de virtuele tour door middel van labels en tags. Het probleem bij deze categorie is echter wel dat je zoveel informatie kan toevoegen als je wilt, waardoor je zoveel tags hebt, dat je het overzicht verliest van waar je informatie over wilt lezen.

Virtuele tours op een ander niveau

Naast deze twee bestaande categorieën is er ook nog een derde categorie die enkel door 3DEE gebruikt wordt, namelijk gepersonaliseerde virtuele tours. Hierin worden alle pijnpunten van de bovengenoemde categorieën aangepakt met het oog om virtueel dezelfde beleving te creëren als fysiek en ervoor te zorgen dat alle informatie super gemakkelijk terug te vinden is.

Hoe wordt dit gedaan?

Bij 3DEE wordt alles gedaan met het oog op de gebruiker en de gebruiksvriendelijkheid. Meer specifiek wordt er gebruik gemaakt van een mini-map om de gebruiker te helpen om zich te oriënteren in het pand en wordt er een menu toegevoegd. De menu aan de rechterkant zorgt ervoor dat de gebruiker van de ene ruimte/plaats naar de andere kan navigeren zonder heel de virtuele tour te moeten doorlopen.

Daarnaast wordt ook gedacht aan de leads en de communicatie met de verkoper of de partij die de virtuele tour heeft laten maken. Zo is er de mogelijkheid om een Messenger integratie en leadformulier toe te voegen. Op deze manier kunnen de gebruikers op een laagdrempelige manier hun gegevens achterlaten of vragen stellen die op eender welk moment door het bedrijf of de persoon zelf kan worden beantwoord. Deze leads kunnen vervolgens ook nog gelinkt worden aan eender welk CRM-systeem waardoor het bedrijf of de persoon deze leads niet kwijt is. Ook is er een mogelijkheid om de virtuele tour te implementeren op Google Maps. Dit zorgt ervoor dat als (potentiële) klanten het bedrijf in kwestie opzoeken, ze meteen het bedrijf kunnen ontdekken, zonder zich hiervoor te moeten verplaatsen.

Bovendien wordt er ook op vlak van marketing gedacht aan de manieren om de klantenervaring te verbeteren. Zo werd de mogelijkheid om een advertentie en call-to-actions in de menu te zetten toegevoegd. Daarnaast worden er ook statistieken gelinkt aan de virtuele tour, waardoor je als eigenaar van de virtuele tour een maximum aan informatie over de bezoekers kan analyseren. For example, a heat map allows you to analyze which places or tags were clicked most and it lets you optimize the (store) layout/visual merchandising or discover which channels visitors used to discover the virtual tour.

Tenslotte is de personalisatie ook een manier om zich te onderscheiden. Zo kunnen de labels helemaal gepersonaliseerd worden met een tag naar keuze. In een showroom kan je bijvoorbeeld het model aanduiden van de wagen en in de linkerbovenhoek kan je je logo toevoegen.

We use cookies to give you the best experience.